Taksitar

Näin viisi vuotisen uran kunniaksi ajattelin aloittaa oman blogin. Juttuja olisi jo nyt vaikka kirjaksi saakka hyviä ja huonoja, legendaarisia ja vähemmän legendaarisia. Taksitar nimi on asiakkaan antama jokunen vuosi sitten ja se on oma versionsa "akka ratissa" sanonnasta, vaan antaapa olla ;) Avasin sähköpostiosoitteen ihan blogin lukijoita varten saa kirjoittaa jos haluaa, minä vastaan kun kerkiän, jos haluan ;) taksitar@gmail.com

Nimi: Taksitar
Sijainti: Tampereen seutu, Finland

torstaina, maaliskuuta 30, 2006

Faneilua

Pleijareiden ja muutenkin kiekkopelien jälkeen taitaa olla yleisin kysymys Tappara vai Ilves ja yleensä meluavan porukan saa hetkeksi sillä hiljaiseksi kun vastaa HIFK :) Minä en ole syntyisin Tampereelta ja 4-vuotiaana sain HIFK:n pipon ja sen jälkeen en ole takkiani kääntänyt, tai pipoani. Fanaattinen fani en ole, en edes välttämättä tiedä miten illan pelit on päättynyt tai ketä vastaan ne olivat ja sarjataulukosta tiedän suunnilleen paikat.

Otin Rautatieaseman tolpalta nuoren miehen joka halusi Lempäälään päin. Aika alkumatkasta mies kysyi perinteisen kysymyksen Tappara vai Ilves ja kun vastasin IFK. Mies katsoi minua ja kysyi "mitäs hittoa sä Tampereella sitten taksia ajat?" Kerroin tulleeni tänne alkujaan opiskelemaan ja sitten vain jäin. Mies halusi näyttää minulle jotain takin alta, arvasin ettei kyseessä tuolla ylpeydellä voi näyttää ainakaan Ilveksen tunnuksia, sillä Ilves lähti kesälomalle. Ja Tapparan paitahan siellä takin alla oli. Mies oli tullut Oulusta pelistä ja nyt oli kotimatkalla. Keskustelimme koko matkan faniudesta ja kerroin miten minua oli kohdeltu Hakametsässä kun olin Tappara-HIFK pelejä ollut seuraamassa HIFK pelipaita päällä. Yhdellä kaudella kävin katsomassa melkein kaikki Tapparan kotipelit (Tappara on minulle toiseksi paras joukkue jo kotirauhan säilymisen kannalta ;) Ja sitten laitoin pelipaidan päälleni yhteen peliin. Järjestysmies oli aika hyökkäävä minua kohtaan! Aina kun tuli jäähy tai kaukalossa tapahtui jotain järkkäri tuli kohti ja kommentoi tiukasti. Ja minä kun olin aina luullut että järkkärit ovat paikalla pitämässä kuria ja järjestystä ja että heihin voisi luottaa mikäli joku käyttäytyy juuri tuolla tavalla! Toisen kerran meinasin saada kuonooni joltakin Tappara-fanilta kun olin ystäväni kanssa seisomapaikalla ja huusimme kirjaimellisesti toisillemme päin naamaa, eroa nenien välissä oli ehkä 2 cm ja meillä oli hauskaa. Tilanne loppui siihen kun joku ihan ulkopuolinen maistissa oleva Tapparan fani tuli kysymään tarvitsenko turpiini... Samalla reissulla en meinannut päästä bussiin joka lähti hallilta Hervantaan. Bussikuski oli aivan varma että olin väärässä bussissa ja kertoi neljä kertaa että kyseinen bussi ei mene Keskustorille, vaan Hervantaan joka ei kuulemma ole todellakaan lähellä keskustaa... Bussin perässä semmoiset 11-12 vuotiaat pojat kommentoivat "Mää luulin että tää on Tampereen bussi".
Mies oli aivan kauhuissaan ja hyvin pahoillaan kokemastani kohtelusta. Hän oli kyllä saanut kokea saman kaltaisia tilanteita muualla Suomessa, mutta ei olisi millään uskonut että semmoista tapahtuu Hakametsässäkin.
Mies kuitenkin kertoi arvostavan minua juuri sen vuoksi etten ollut takkiani kääntänyt, vaikka olin Tampereelle muuttanut. Lapset lupasin kuitenkin kasvattaa "kahden joukkueen kansalaisiksi" Kun matka loppui mies kiitti mukavasta kyydistä ja tippasikin hieman ja toivoi että sattuisin toisenkin kerran kuskiksi :) Tappara ja HIFK sopivat samaan autoon :)

1 Comments:

Blogger Kimmo said...

Hifkin miähiä minäkin...
Juu, Manselaisten jääkiekkofanitus on tullut läheisesti tutuksi. Olimme taannoin kaveriporukalla tutustumassa night-life-in-Tampere-nääs. Yllytyshullu ystäväni toteutti humalaisen kehoitukseni ja nappasi Tammerkosken(?) sillalla seisoskelevaa patsasta nivusista kiinni ja kajautti kuuluvasti; "sääkin kannatat HIFK:iä!"
Samalla sekunnilla oli Tappara-HIFK-Ilves -väittely päällä. Tuli todettua, että Tappara ja Ilves -fanit voivat yhdistää voimansa, ainakin HIFK-fanien mollaamisessa.

Tosin tappelua ei tullut vaan manselainen huumorintaju näytti kestävän aikalailla hyvin tämän.
Tai sitten oli hyvä tuuri =)

30/3/06 16:49  

Lähetä kommentti

<< Home